Banner
HIGH JEWELLERY

Metaphoria

Oro liquido come l'acqua. Fiumi di pietre che ornano la pelle con parure organiche. Una scrittura straordinaria in cui l'originalità delle forme riecheggia il virtuosismo di texture e colori... Per Metaphoria, la nuova collezione di Alta Gioielleria, Piaget ha immaginato una natura generosa e viva, riprodotta ed esaltata attraverso 52 creazioni eccezionali interamente realizzate negli atelier della Maison.

 

Nel 1969, con la presentazione della "Collection du XXIème siècle", composta da orologi gioiello di una stravaganza assoluta, decorati da quadranti in pietre ornamentali e abbinati a collane e bracciali orologio in oro inciso, Yves Piaget gettò le basi dello stile della Maison. Uno stile festoso, originale, elegante. “La sperimentazione, lo spirito di innovazione e la gioia fanno parte del DNA della Maison che, già negli anni '60, ha osato introdurre corallo, turchese e lapislazzuli nell'orologeria e nei suoi gioielli unici”, osserva Benjamin Comar, CEO di Piaget. Il desiderio di accostare materiali inattesi in creazioni realizzate secondo le regole dell'arte rappresenta il cuore della nostra identità”.

Nel 2023, la “Collection du XXIème siècle” prende la forma di “Metaphoria”, una magnifica metafora della natura in piena metamorfosi. Con questa serie di 41 gioielli e 11 orologi, suddivisi in due capitoli, Azureia e Beautanica, Piaget esprime la propria visione dell'alta gioielleria contemporanea rendendo omaggio alla sua principale fonte di ispirazione: una natura vibrante e radiosa. Questa creatività lussureggiante è supportata da un savoir-faire d’eccellenza: tutti i gioielli sono realizzati a Ginevra dove, solo nell’atelier di alta gioielleria, operano oltre 7 métier d’art. La collezione, inoltre, è impreziosita da gemme straordinarie, che conferiscono a Metaphoria un carattere unico e una sofisticata individualità.

 

 

Metaphoria, un manifesto

 

Lungi dal limitarsi a rappresentare figurativamente la natura, cosa che in Piaget accade di rado, la Maison ha scelto gli elementi che esprimono tutta l'energia degli oceani, delle montagne e delle foreste. “Il nostro obiettivo era dare risalto a dettagli in grado di evocare fenomeni naturali come l’acqua delle cascate o i raggi del sole, suscitando un’emozione particolare”, spiega Stéphanie Sivrière, direttrice artistica di Piaget. I materiali utilizzati, dalle elitre degli insetti ai legni preziosi, sono stati selezionati per il contributo straordinario e vivo che possono offrire a una creazione di alta gioielleria del XXI secolo”. 

Materiali contrapposti, giochi di forme e di luce, fluidità, asimmetria dei modelli... Metaphoria rivela la quintessenza dei codici stilistici di Piaget, in cui la fantasia del design si confronta con l'eccellenza del savoir-faire e l'inestinguibile ricerca della perfezione.

 

Capolavori dallo stile unico

 

Il set Mineralis, molto rappresentativo di Metaphoria, è composto da una parure che sembra essere stata catturata nell’acqua impetuosa di un torrente, come dimostra la splendida collana asimmetrica con diamanti, zaffiri, acquemarine e cristallo di rocca. Alla trasparenza del cristallo di rocca, che costeggia fiumi di brillanti dal corso irregolare, il gioielliere abbina correnti di zaffiri blu intenso, la cui incastonatura inversa conferisce al modello un’allure molto moderna. Al centro di questa creazione unica risplende un'acquamarina azzurro laguna con taglio cuscino di 13,25 carati. La collana è accompagnata da orecchini e anelli, di cui uno con uno zaffiro dello Skri Lanka di 4,1 carati.

 

L’eleganza straordinaria e la caduta perfetta sono le caratteristiche della parure Aqua Summa: attraverso un raro abbinamento di acquamarina, perle Akoya e diamanti, la maison ci propone un’interpretazione molto personale del gelo e del ghiaccio. La collana chocker, interamente articolata e dotata di chiusura invisibile, è caratterizzata da acquemarine taglio pera di colore azzurro, di cui la più grande pesa oltre 4 carati. La collana può essere abbinata agli orecchini e a un magnifico cocktail ring, il cui corpo in oro bianco è tempestato da una splendente distesa di diamanti, con un'acquamarina incastonata taglio cuscino di 12,48 carati.

 

Con la parure Alata, Piaget trasforma le foglie in oro, madreperla e diamanti attraverso creazioni al contempo solide e destrutturate, abbinando collana, orecchini e orologio. Ecco un "ear cuff" in oro e titanio composto da foglie d'oro incise con il motivo Decor Palace, da madreperla dorata, da scintille d’oro bianco e diamanti, che impreziosiscono il bordo dell’orecchio con un ornamento spettacolare. Il gioielliere, inoltre, ha ideato un anello in cui il centro della foglia è illuminato da un diamante taglio pera di 2,23 carati. Il sontuoso orologio bracciale vanta un corpo decorato da un intarsio di madreperla, oro inciso e mix di diamanti taglio marquise, che ci ricorda che Piaget ne padroneggia alla perfezione le lavorazioni più minute.

 

Per la parure Terrae dal design possente, Piaget si è ispirato ai colori del bosco, combinando i marroni dell'occhio di tigre e del quarzo rutilato con il verde della tormalina. La torque grafica, punteggiata da striature verticali di tormaline quadrate, presenta al centro una tormalina taglio cuscino di quasi 16 carati. Questa parure dalla personalità decisa è completata da un anello, un bracciale e degli orecchini.

 

La lavorazione dell'oro è la specialità della maison e il fulcro di Essentia, caratterizzata da gioielli in oro rosa e diamanti dalle linee organiche. La creazione di punta di questa parure è la collana gourmette, che si distingue per le maglie maxi, la cui forma irregolare ricorda i pezzi di legno che si raccolgono sulla spiaggia. Completano il set gli orecchini e un orologio bracciale.

 

Nell’ambito della tradizione degli orologi di alta gioielleria con segreto, la maison svela una delle sue grandi firme: Adrivea, un anello che segna l'ora. Sotto un'acquamarina taglio cabochon di 10,88 carati, si trova un quadrante tempestato di diamanti scintillanti, che si riflettono nei brillanti e negli zaffiri azzurri che decorano la montatura di questa creazione dalle dimensioni generose.

 

Poi c'è Foliatura, un orologio gioiello con un magnifico smeraldo taglio cuscino di 6,59 carati proveniente dalla Colombia. Il corpo in oro grigio svela un'opera d'arte impareggiabile, che accosta foglie di crisoprasio stilizzate e diamanti intrecciati su un tappeto d'oro con incisione Decor Palace. Ingegnosamente posto sul lato inferiore del bracciale, il quadrante dell'orologio permette di leggere l'ora con discrezione.

 

Infine, Piaget ha reinterpretato i suoi segnatempo Métiers d'Art in chiave eccentrica. Accanto all'orologio Alitura, dal quadrante realizzato con un mosaico di pietre ornamentali che ricordano preziosi tessuti damascati, il segnatempo Undulata catalizza materiali sorprendenti. Creato da Rose Saneuil, il quadrante verde iridescente presenta un intarsio in paglia, legno, pelle, pergamena ed elitre, e contiene un piccolo quadrante delle ore e un tourbillon ultrapiatto, animato dal calibro 670P, interamente prodotto da Piaget. Due cerchi di diamanti taglio baguette e rotondo illuminano questo capolavoro di precisione.

Last but not least, la maison presenta una versione gioiello del celebre segnatempo con cassa a cuscino Black Tie, reso famoso da Andy Warhol, fedele cliente della Piaget Society. Qui, il quadrante in legno fossile è associato agli indici e alla lunetta in smeraldo taglio baguette. Un orologio unico alimentato dal calibro meccanico ultrapiatto 534P di manifattura, che farà parlare molto di sé.

 

Discover more





Metaphoria

Gold that flows like water. Rivers of precious stones, in natural parures that shine against the skin. Made with remarkable artistry, these pieces’ unique shapes echo the masterful play of textures and colours... In the new high jewellery collection Metaphoria, Piaget imagines nature as a bold, generous presence, mirrored and highlighted by 52 exceptional pieces, crafted from start to finish in the Maison's ateliers.

 

In 1969, Yves Piaget unveiled his “21st Century Collection”, resplendent with wildly extravagant jewellery watches with ornamental stones set into their dials, as well as engraved gold sautoir and cuff watches. With this collection, he laid the groundwork for Piaget’s signature style. Festive, elegant, unique. “Experimentation, innovation and joy are part of the Maison’s DNA. From as early as the 1960s, Piaget dared to introduce coral, turquoise and lapis lazuli into watchmaking and into unique pieces of jewellery, observes Benjamin Comar, Piaget CEO. This desire to use unexpected materials in pieces created to high jewellery standards is still at the very core of our identity. “

In 2023, the “21st Century Collection” comes to life as “Metaphoria”, a dazzling metaphor for nature and its metamorphoses. With this collection of 41 pieces of jewellery and 11 watches, divided into two chapters, Azureia and Beautanica, Piaget expresses its vision of contemporary high jewellery by paying homage to its main source of inspiration: vibrant, radiant nature. This prolific creativity is paired with renowned savoir-faire - all the collection’s pieces are made in Piaget’s Geneva atelier, where there are over seven different jobs in the high jewellery atelier alone. The designs are further enhanced by the use of sublime gemstones, which endow Metaphoria with a unique spirit and sophisticated originality.

 

 

Metaphoria, a Manifesto

 

Far from limiting itself to a purely figurative interpretation of nature, rarely seen at Piaget, the Maison has selected the most emblematic elements of nature: the living energy of oceans, mountains and forests. “Our goal was to emphasise details that call to mind natural phenomena, such as the flow of a waterfall or the rays of the sun, while inspiring a particular emotion, explains Stéphanie Sivrière, creative director at Piaget. The materials we use, from insect elytra to precious wood, were selected to bring an unpredictable, living element to a piece of 21st century high jewellery. “ 

From contrasting materials to a play with form and light, from fluidity to asymmetry, Metaphoria is the epitome of the distinctive codes of Piaget’s style, in which imaginative design meets breathtaking savoir-faire and the unquenchable pursuit of perfection.

 

 

Strong Pieces, Unique Style

 

An icon of the Metaphoria collection, this Mineralis set is made up of jewellery that could have been seized straight from the rushing waters of a mountain river. Take for example this fabulous asymmetrical necklace, crafted from diamonds, sapphires, aquamarine and rock crystal.  Piaget jewellers pair the transparency of rock crystal – random crops of brilliance that line the edges of rivers – with flowing, intensely blue sapphires, whose inverted settings give the piece an ultra-modern look. Shining at the centre of this unique piece sits a lagoon-blue 13.25-carat cushion-cut aquamarine. The piece is matched by earrings and rings, one of which is set with a 4.1-carat Sri Lanka sapphire.

 

Extraordinary elegance exudes from this perfectly falling Aqua Summa set, in which the Maison conveys its vision of frost and ice with the unusual pairing of aquamarine with Akoya pearls and diamonds. The collar necklace, fully articulated with an invisible clasp, shows off cerulean pear-shaped aquamarines, the largest of which weighs over 4 carats. The piece can be matched with earrings and an exquisite cocktail ring, whose white gold body is paved with a frost of shimmering diamonds and is set with a 12.48-carat cushion-cut aquamarine.

 

With the Alata set, Piaget turns leaves into gold, mother-of-pearl and diamonds on pieces that are both rich and unstructured, in the shape of a necklace, earrings and a watch. Here is a gold and titanium “earcuff” on which gold leaves, engraved with the Decor Palace motif, gold mother-of-pearl, flecks of white gold and diamonds come together to dress the outer edge of the ear with a truly spectacular piece. Piaget jewellers also created a statement ring. On this piece, the leaf’s centre is embellished with a pear-shaped 2.23 carat diamond. The set is completed by a magnificent cuff watch, whose body is embellished with a marquetry of mother-of-pearl and engraved gold, blended with marquise-cut diamonds. A piece that proves Piaget’s perfect mastery over even the smallest of details.

 

For this Terrae parure, which shows off a strong design, Piaget drew inspiration from the colours of the forest, pairing the brown of tiger-eye and rutilated quartz with the green of tourmaline. The striking torque, marked with vertical rows of square tourmaline beads, boasts at its centre a cushion-cut tourmaline weighing close to 16 carats. A ring, a bracelet and earrings complete this powerful set.

 

One of the Maison’s key specialities, goldsmithery lies at the heart of Essentia with its collection of rose-gold and diamond jewellery, defined by natural lines. An iconic piece in this parure, the curb necklace is made up of oversized links whose irregular shapes recall that of driftwood found on the beach. Earrings and a wristwatch complete the set.

 

Following the tradition of high jewellery secret watches, the Maison is now unveiling one of its greatest signature pieces, Adrivea, a ring that tells the time. Under a 10.88-carat aquamarine cabochon, its dial shimmers with diamonds, joined by waves of shining stones and blue sapphires that adorn the setting of this oversized piece.

 

Another unique piece is Foliatura, a jewellery watch set with a magnificent cushion-cut Colombian emerald weighing 6.59 carats. Its white gold body reveals incredible craftsmanship, blending stylised chrysoprase leaves and intertwining diamonds against a backdrop of Decor Palace engraved gold. Ingeniously placed on the lower part of the band, the watch dial allows the wearer to read the time discreetly.

 

Finally, Piaget has given its “Métiers d’Art” timepieces an unusual new twist. Like Alitura and its mosaic dial made up of ornamental stones, which resembles precious damask fabric, the Undulata watch brings together surprising materials. Created by Rose Saneuil, the iridescent green dial bears a marquetry of straw, wood, leather, parchment and elytra, and houses an hour chapter and an extra-thin tourbillon, calibre 670P, all entirely made by Piaget. With its two circles of baguette-cut and brilliant-cut diamonds, this masterpiece radiates precision.

Last but not least, Piaget watchmakers present an ultra-jewelled version of the famous cushion-shaped Black Tie watch, made famous by one of the most loyal Piaget Society customers, Andy Warhol. The piece combines a petrified wood dial with a bezel and markers made of baguette-cut emeralds. This unique piece is powered by the Manufacture's extra-thin mechanical calibre 534P, the spark that ignites the fire.